Kaip pradėti verslą?

 

Sveki atvykę į trumpą verslo pradžios gidą ir, greičiausiai, patvirtinimą, kad pagaliau atėjo laikas jums įgyvendinti savo senus norus ir planus. Taip taip, atėjo laikas kurti savo verslą. Iki pilnavertiško tikslo pasiekimo laukia nelengvas kelias, tačiau tai nereiškia, kad jis turi būti sunkus ir varginantis. Juk galimybė būti nepriklausomam ir laisvai planuoti savo laiką bei pajamas - išties viliojanti galimybė.

 

Tad, pradėkime viską nuo pat pradžių ir pabandom susipažinti su verslo planavimo etapais ir iššūkiais.

 

Planų dėliojimo pradžioje, pamąstykite, kokios priežastys paskatino jūsų verslo idėjai gimti - tai pravers kiek vėliau rašant tolesnes verslo plano dalis: ar nusibodo dirbti kitiems ir norite tapti vadovu, ar siekiate tapti finansiškai nepriklausomi. O gal turite daug idėjų, kurių dabartiniame darbe negalite įgyvendinti, jaučiate, kad nepakankamai išnaudojate savo sugebėjimus ir žinias?

 

Atminkite, kad sėkmingam verslui nepakanka vien tik didelio noro. Ne kiekvienam lemta tapti sėkmingu verslininku. O galbūt jums viso to net nereikia ir jūs kur kas daugiau pasieksite būdami samdomais darbuotojais?..

 

Įvertinę savo pomėgius, turimas žinias ir patirtį, asmenines savybes, kiek laiko planuojate skirti savo verslui, pasvarstykite, kuo labiausiai norėtumėte užsiimti, jeigu visą savo laiką galėtumėte skirti tik sau, ir koks verslas jums būtų tinkamiausias.

 

Galite apsvarstyti galimybę imtis verslo partu su partneriu, kurio stipriosios savybės yra būtent tos, kur yra jūsų silpnosios? Taip papildydami vienas kitą galbūt sudarysite puikią komandą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verslo planas - puiki priemonė pasitikrinti verslo idėją

 

Verslo planas yra dokumentas, kuriame išdėstomi įmonės tikslai ir kaip ketinama juos pasiekti. Kokybiškas verslo planas susideda iš įvairių finansinių ir techninių dokumentų, analizių, skaičiavimų, kuriais pagrindžiama verslo idėja ir veiklos strategija.

 

Verslo planas itin pasitarnauja, kai su planuojamo verslo idėja reikia supažindinti potencialius investuotojus, plečiant verslą bei kreipiantis į banką dėl paskolos.

 

Gali būti, kad atlikus tam tikrus skaičiavimus ar atidžiau pažvelgus į kai kurias problemas, pasirinkta verslo idėja nublanks, arba, priešingai, jūsų pasiryžimas ją įgyvendinti dar labiau sustiprės.

 

Internete galite rasti daug rekomendacijų ir taisyklių, kaip parašyti išties gerą verslo planą. Jos yra maždaug visur panašios, tačiau kai kur pateikiama informacija ir verslo plano schema atrodo sunki, sudėtingai sudėliota. Nors paieškai skyrus laiko, galima rasti būtent jums artimą verslo plano rašymo pavyzdį.

 

Akiračio plėtimui, siūlome paskaitinėti užsienio smulkiojo ir vidutinio verslo konsultantų sukurtą verslo plano pavyzdį, kurį anglų kalba rasite čia.

 

 

 

 

Svarbiausia - viską išdėstyti logiškai ir sistemingai

 

Toliau pateiksime lengvai suprantamą rekomendacinę verslo plano struktūrą. 

 

I. SANTRAUKA

 

Tai pirmoji ir bene svarbiausia verslo plano dalis, kurioje turi būti glaustai pateikta pagrindinė informacija, trumpa įmonės charakteristika. 

 

Tie, kurie skaitys jūsų verslo planą (investuotojai, bankai, kredito teikėjai ir kt.), susipažinę su santrauka turi būti suinteresuoti skaityti toliau. 

 

Verslo plano santrauką rašykite pačią paskutinę, kai jau būsite parengę visas kitas verslo plano dalis.

Labai neišsiplėskite, pasistenkite santrauką sutalpinti į maždaug vieną lapą.

 

II. ĮMONĖS PRISTATYMAS

 

Šioje dalyje pateikite bendrą informaciją apie įmonę, kuo ji užsiima, koks verslo modelis bus taikomas, pagrindines ekonominės veiklos rūšis. 

Apibūdinkite numatomas gaminti prekes ar teikti paslaugas ir jų rinką, taip pat aprašykite savo verslo galimybes. Aprašykite, kokią įmonę įsivaizduojate po 5 metų, įvardykite priemones ir veiksmus, kuriais sieksite tikslo.

 

Šioje dalyje taip pat pristatykite verslo idėją, kaip ji gimė, kokia planuojama įmonės veikla, tikslai, prognozuojamas pelnas, kokią naudą įmonė sukurs savo klientams.

 

Šią dalį jums parengti padės įmonės įstatai, nuostatai ar kiti steigimo dokumentai.

Įmonės pristatymas turėtų užimti 1-2 puslapius.

 

III. RINKOS ANALIZĖ

 

Pradedant verslą labai svarbu išsiaiškinti, ar turėsite pakankamai klientų savo būsimoms prekėms ar paslaugoms.

 

Rinkos dydį išmatuokite klientų skaičiumi. Nurodykite, kas yra jūsų potencialus klientas, taip pat, kokia paklausa yra šiuo metu ir kokios rinkos augimo galimybės tikitės ateityje. 

Išanalizuokite, kas yra jūsų konkurentai ir kokią rinkos dalį jie užima.

 

Taip pat ištyrinėkite ir supažindinkite, su kokiomis kliūtimis galite susidurti žengimo į rinką procese ir kaip tas kliūtis galima įveikti.

 

Rinkos analizę turėtų pavykti sudėlioti į 4-5 puslapių apimties skyrių.

 

 

 

 

IV. PERSONALO ANALIZĖ

 

Šioje dalyje pateikite įmonės organizacinės valdymo struktūrą: vadovų ir akcininkų komandas, kitas pareigas užimančių darbuotojų atsakomybes ir kvalifikacijas, jų skaičių, darbo užmokesčio prognozes ir pan.

 

Organizacinės valdymo struktūros yra kelių tipų, iš kurių pasirinkite vieną jums tinkamiausią, aprašykite bei pavaizduokite grafiškai.

Daugiau apie tai galite paskaityti čia (informacija ruošiama).

 

Personalo analizei skirkite 2 puslapius.

 

V. PREKIŲ IR PASLAUGŲ ANALIZĖ

 

Aprašykite numatomas gaminti prekes ar teikti paslaugas, jų savybes, kokybę, techninius duomenis, kainą, kokius vartotojų poreikius jos tenkins.

 

Svarbu paaiškinti, kuo jūsų prekės ar paslaugos skiriasi nuo konkurentų, kokie pranašumai.

Taip pat paminėkite, kokioms vartotojų grupėms skirti jūsų produktai.

 

Prekių ir paslaugų analizei skirkite apie 3-4 puslapius.

 

VI. TECHNOLOGIJŲ ANALIZĖ

 

Apibūdinkite numatomas naudoti technologijas, jų privalumus ir trūkumus, jų įtaką įmonės plėtrai.

 

Išnagrinėkite aplinkosaugos problemas, kurios galėtų kilti dėl įmonės veiklos, atliekų šalinimo sprendimus ir kt.

 

Technologjių analizė turėtų sutilpti į 2-3 puslapius.

 

 

 

 

VII. RINKODAROS STRATEGIJA

 

Šioje verslo plano dalyje aiškiai išdėstykite ėjimo į rinką strategiją. Dažnai būsimų verslininkų kartojama klaida būna ta, kad sukuria produktą, o apie tai, kaip jį parduoti - susimąsto per vėlai. Jeigu būsite pasiruošę pristatyti savo produktą į rinką, kol jį dar kuriate - tikrai išlošite.

 

Rengdami šią verslo plano dalį, atsakykite į tris esminius klausimus:

 

  • Kas bus parduodama - tai jūsų prekė ar paslauga.
  • Kam bus parduodama - tai jūsų tikslinis klientas.
  • Kaip bus parduodama - sėkmę lemiantis atsakymas.

Akivaizdu, kad jūsų prekė ar paslaugas yra tai, ką parduodate, o jūsų tikslinio kliento apibūdinimas - kam jūs parduodate.

 

Analizė ir planai, kaip jūs parduosite - iš esmės, lems jūsų bendrą sėkmę. Trumpas klientų aprašymas ir vaizdas, kaip jūs norite, kad klientai jus suvoktų - jūsų rinkodaros strategijos esmė.

 

Čia turėtumėte atsakyti į klausimą "kodėl aš turėčiau pirkti iš manęs?"

Jeigu pavyks tvirtai ir argumentuotai sau atsakyti į šį klausimą, bus ženklas, kad einate teisinga linkme ir teisingai pozicionuojatės, t. y. teisingai kuriate savo ir produkto įvaizdį kliento sąmonėje, kad išsiskirtumėte iš konkurentų.

 

Apskritai, pozicionavimas yra labai svarbi rinkodaros dalis, kurią įmonės vadovas bei rinkodaros specialistai turi labai gerai įsisavinti. Detaliau su pozicionavimu susipažinsite čia (informacija ruošiama).

 

VIII. PARDAVIMŲ PROGNOZĖ

 

Pardavimų prognozė turėtų parodyti, kokių pardavimų apimčių siekiate. Aišku, vėliau gali paaiškėti, kad jūsų prognozės ne visai tikslios, tačiau rašant šią dalį reikia stengtis kuo tiksliau įvertinti ir mokytis iš patirties. 

 

 

Kai kurios įmonės sudaro ir optimistinę, ir pesimistinę pardavimų prognozes ir saugiai laikosi vidurio, taip kraštutiniais atvejai nepatirdamos didelių nuostolių.

 

Šioje verslo plano dalyje taip pat pabandykite prognozuoti, kokių rezultatų tikitės tikslinėse klientų grupėse, kokie neigiami aplinkos veiksniai gali įtakoti pardavimus ir kaip jų išvengti, kokių veiksmų imsitės, jeigu pardavimai bus didesni ar mažesni.

 

Rašant skirkite dėmesį planuojamiems gamybos ir paskirstymo pajėgumų didinimams ir mažinimams, sezoniškumo poveikiui, ekonominėms tendencijosms, išlaidas reklamai - jų didėjimą susiekite su pardavimų didėjimu.

 

Pardavimų prognozės aprašymui turėtų užtekti 3-4 puslapių jūsų verslo plane.

 

 

 

 

IX. FINANSŲ PROGNOZĖ

 

Šioje verslo plano dalyje turėtumėte nurodyti finansavimo poreikį ir šaltinius, kam ir kiek reikės pinigų, kada jų reikės, finansavimo naudą. Prognozuojamos finansinės ataskaitos leis įvertinti investicijų į pradedamą verslą efektyvumą, nustatyti, per kiek laiko jos atsipirks.


Sudarant prognozuojamo pelno prognozę, būtina įvertinti pardavimų prognozę. Ja remiantis galima apskaičiuoti pajamas, kurias numato gauti įmonė.

Toliau, įvertinę prekių (paslaugų) gamybos ir realizavimo sąnaudas, atlikite pelno prognozės skaičiavimus. Pelno rodiklis bus svarbus ne tik jums, bet ir tuo atveju, jeigu prašysite banko suteikti paskolą.

 

Pinigų srautų prognozės tikslas - pamatyti, ar užteks pinigų veiklai. Šioje prognozėje fiksuojamos pajamos, sąnaudos, taip pinigų galivai ir mokėjimai.

 

Pinigų srautų ataskaita sudaroma kartu su pelno ataskaita, nes jose naudojami tie patys duomenys.

 

Taigi, šiame etape turite atlikti įmonės buhalterinio balanso, pelno / nuostolio ir pinigų srautų ataskaitų, investicijų poreikio, kitų finansinių rodiklių vertinimo analizes.

Tiksliai apskaičiuoti, kiek reikės pinigų, sunku, todėl numatykite ir lėšų rezervą.

 

Finansų prognozę sudarančias ataskaitas rekomenduojama pateikti verslo plano prieduose, kas turėtų sudartyti apie 4-6 puslapius.

 

X. RIZIKOS ĮVERTINIMAS

 

Rizikos įvertinimas yra būtina verslo plano dalis. Naujų įmonių ne reta žlugimo priežastis - neteisingai įvertintos įmonės plėtros perspektyvos ir rizikos.

 

Riziką galima suskirstyti į dvi rūšis:

  1. gamybos rizika (pvz., diegiant naują techniką, nepagaminama tiek produktų ar suteikiama paslaugų, kiek reikia), ir
  2. rinkos rizika (kas bus, jeigu atsiras naujų konkurentų, brangs žaliavos, neišsipildys vartojimo prognozės).

 

Rizikos įvertinimas turėtų parodyti, koks jūsų, kaip būsimo verslininko, numatomas veiksmų planas pasikeitus situacijai. 

Rizikingos situacijos suvokimas ir įvertinimas, alternatyvos turėjimas padėl išvengti arba bent jau sumažinti neigiamą poveikį jūsų verslui.

 

Riziką sumažins pardavimų bei gamybos prognozės optimistiniu, pesimistiniu bei labiausiai tikėtinu variantu.

 

Rizikos įvertinimas greičiausiai užims 3-5 puslapius.

 

 

 

 

XI. KITOS ANALIZĖS

 

VIETOS ANALIZĖ

Išsiaiškinkite, kokią įtaką daro veiklos vykdymo vieta: darbo jėgos kvalifikuotumas ir pasiūla, tiekėjų ir klientų privažiavimo bei automobilių parkavimo galimybės, bendras vietovės pasiekiamumas ir patrauklumas.

 

PATALPOS

Nurodykite, ar turimos patalpos tinkamos jūsų veiklai vykdyti, ar planuojate remontus. Jeigu taip - įvardykite tai pinigine išraiška ir darbų įvykdymo terminais.

 

ĮRENGIMAI

Šioje vietoje nurodykite ar veikloje naudojamus įrengimus pirksite, nuomosite ar pasinaudosite išperkamosios nuomos galimybe. Pateikite jau turimį bei planuojamų įsigyti įrengimų sąrašą, nurodykite įrengimų balansines vertes, nusidėvėjimą.

 

TRANSPORTAS

Nurodykite, ar įmonė turės savo transportą, ar naudositės kitų paslaugomis, numatomas sąnaudas transportui.

 

ŽALIAVOS, TIEKĖJAI

Aprašykite naudotinų atsargų charakteristikas, kiek jos kainuos, kaip dažnai bus perkamos, apmokėjimo bei pristatymo sąlygas, taip pat jų alternatyvas ir koks rezervas bus reikalingas. 

Nurodykite, kaip bus atrenkami tiekėjai.

 

XII. IŠVADOS

 

Išvadose pateikite pagrindinius skaičiavimų rezultatus. Jie padės komentuoti suformuotas išvadas bei įrodyti, jog jūsų verslo planas yra pagrįstas ir realus.

 

*

 

Panašu, kad nusimato nelengvas darbas, tačiau, jeigu verslo planą rengsite patys, pamatysite, kad atliktos analizė, informacijos paieškos ir jūsų sudėtos pastangos yra vertos kiekvienos tam sugaištos minutės.

Rengdami savo verslo planą išsigryninsite veiksmų eigą, susiplanuosite finansus, numatysite grėsmes, todėl būsite pasiruošęs galimiems sunkumams ir, žinoma, pergalėms.

 

Visada galite pasitelkti į pagalbą kvalifikuotus specialistus, kurie pakonsultuos verslo kūrimo, finansavimo paieškose, mokesčių ir leidimų klausimais, koronaviruso keliamais iššūkiais ir kitomis temomis.

 

"Kiekvienas yra savo sėkmės architektas!" (M. Regnier)

 

Dar kyla klausimų?

Susisiekite su mumis!

Tel. 8 672 65948

El. p. verslas@kaunorajonas.lt

 

 Šaltiniai: www.euroguidance.lt, www.finansistas.net, www.istartup.eu, www.sba.gov, www.visasverslas.lt, www.verslas.in